Beta scandinavia | artikel
Varför beta 4t? ft. Oskar ljungström
Fyra anledningar till att välja Beta 4T FT.Ljungström
Det har nu gått ett par månader sedan jag slängde benet över min Beta 430 för första gången, och för varje gång jag ger mig ut i endurospåret, så påminns jag om primärt fyra aspekter, som gör min Beta 430, till en av dem absolut trevligaste motorcyklarna jag kört.
1. 430…. stor & tung hoj tänker du? Inte alls, åtminstone inte tung. Att köra en 430cc, med den otroliga botten styrkan, och den topp effekten som cykeln ger, men som samtidigt känns som en “liten 4t” är så jäkla häftigt. Det känns mer eller mindre som att jag kan göra precis vad jag vill med cykeln. Man tänker ibland att en stor fyrtaktare kan kännas lite “bodus” och klumpig. Då har du bara provat fel cykel. Det som imponerar mest är hur den hanterar “överraskningar” och då tänker jag framförallt på hastiga svängar, där man annars med en stor 4t kan uppleva att det kanske är lite svårt att få stopp på cykeln, och kanske lite svårt att “kasta runt cykeln” runt ett träd eller liknande. Det har blivit en game changer för mig.
2. Fjädringen… Jag har nu lagt drygt 20h på den nya hojen. Jag känner mig hemma, som fisken i vattnet, och resultaten hittills har trots allt visat att det inte bara känns bra, utan att det också går rätt fort.
Kort och koncist… Jag åker original fjädring. Modifikationen jag gjort är alltså inte mer än att plocka ur cykeln ur dess leverans låda. Utöver fjädring, skall tilläggas att jag endast modifierat cykeln med en annan ljuddämpare ur Betas Factory parts katalog. Inget annat.
3. Motorkaraktär… Återigen, stor 4T, klumpig och bodus? Nope!
Jag uppskattar verkligen att Betas 430 är lugn, och linjär i motor karaktären. Jag har genom mina år som Enduroförare haft en del problem med “armpump” och även om jag dessvärre inte fått bort det helt, så är det redan stor skillnad. Jag skulle vilja påstå att jag har motor karaktären att tacka för det. Just att veta att jag trots trötta armar efter flera timmar körning inte kommer råka ut för några överraskningar, eller en “sprättig” känsla, utan istället ha en lugn och linjär effektkurva att lita på. Nu kanske du tänker att “ja, det låter ju bra, men man vill ju ha lite punch i grejerna” Tro mig, “punch finns” det är bara att vrida lite till, men med en Beta 4T kan du känna dig trygg i att du själv väljer när det ska bära av.
4. Rätt cykel på rätt plats. Det är tydligt att Betas cyklar är byggda för att ta sig fram så snabbt och smidigt som möjligt i tuffa skogs-förhållanden.
Chassi, motor, fjädring, alla tre aspekter samarbetar så otroligt bra, för att ge dig en så bra ENDURO-cykel som möjligt.
Kör du enduro, så är en endurocykel att föredra, och med en Beta får du just det.