Beta scandinavia | artikel
Marcus Adielsson
Varför valde Marcus Adielsson Beta, och vad gör han för modifieringar på sina racebikes?
Efter att de senaste åren tillbringat mycket tid nere i Europa, och tävlat i EnduroGP, så har man minst sagt bekantats med Beta Motorcycles. Man har kunnat se dem vinna VM Guld efter VM Guld, och man kan knappast neka till att man blev lite sugen på att prova världsmästar maskinen.
Det var egentligen väldigt spontant som Beta Scandinavia, i slutet på 2020 hörde av sig och frågade om mitt intresse inför 2021.
Jag bestämde mig snabbt för att börja med att testa RR300, eftersom det just är den modellen som varit så dominant ute på VM. Men också för att jag säsongen innan kört 250 4-takt, och kände mig sugen på något nytt.
Väl på motorcykeln så var det uppenbart. Jag förstår verkligen varför RR300, och framförallt Beta är så populärt. Aldrig förr har jag kört en så lättstyrd och linjär 2-takts maskin. Jag måste verkligen säga att Beta levererar en mycket komplett motorcykel. Jag tillbringade många timmar på motorcykeln, i ett mer eller mindre helt standardutförande, med endast mindre justeringar för att passa mig. Det var egentligen senare i "testnings fasen" som jag började optimera cykeln med tex effektljuddämpare osv.
Både motoreffekt och chassi inbjuder till otroligt lättsam körning, och jag kan inte förtydliga nog, hur otroligt lätt det var att komma överens med hojen, mer eller mindre direkt, från första påslag.
Chassi mässigt har jag bara anpassat motorcykeln efter min längd. Lite lägre fotpinnar och +1.5cm högre sadelskum. Detta är dock justeringar som jag fått göra på samtliga av mina tidigare motorcyklar.
Motormässigt kör jag med Betas Powerparts kylarslangar, jag väljer att köra utan termostat. Jag bestyckar hojen lite fetare för den svenska terrängen, och jag utrustar hojen med en Beta Powerparts ljuddämpare för att den skall andas lite bättre. Utöver det, har jag utrustat hojen med en VHM topp från GMSsports. Detta mest för att få effekten på det stället som jag uppskattar den mest, vilket också är det fina med VHM. Med hjälp av lite olika insatser i toppen, kan du placera effekten där du helst vill ha den.
Allt som finns på min motorcykel går köpa i samtliga Beta butiker. Det är alltså inga extrema modifieringar, utan fullt tillgängliga för samtliga Beta förare.